2010. február 22., hétfő

Cpi trafot akarok

412 km 20 liter tiszta E85-bol es 17 liter 33%os E85-95 keverekbol. 204 km ebbol cpi trafoval megszakitos gyujtassal, a maradek favorit gyujtassal. 9 literes kvazi orszaguti fogyasztas, 25km varossal, es harom hideginditassal. Ami pedig tapasztalati uton bizonyitast nyert, hogy a cpi trafos Mackos fele megoldassal jobban megy, simabban jar es alulrol is huz. A favi gyujtas meg egy fos. Legalabbis az en motoromhoz.

Lenne amugy egy KRESZ alkotoi javaslatom. Azoknak a teher/kisteher/egyeb gepjarmuveknek, melyek olyan lassan kepesek vanszorogni, hogy feltartanak egy nyerges vontatot - ami persze nem roman, mert azok kis tulzassal az M3 bomosoket alazzak a palyan -, legyen mar ajanlott lehuzodni, hogy elmehessen mellettuk a teszkoskamion, mert ha az beleall a seggebe szerencsetlen IFA-nak, akkor a magamfajta erotlen motoru, de kilencvenet azert az otvenes temponal jobban kivano autosoknak keptelenseg megelozni a harminc meter hosszura bovult egybefuggo tulmeretes jarmuszerelvenyt. Akar sok-sok kilometeren keresztul.

u.i. Az okos teszkos kamionos meg tartson kovetesi tavolsagot, hogy besorolhassak ele, mert az ugy szep. Bar ilyet nalunk lehet mar tulzas is kerni.

2010. február 19., péntek

Tocsavarzas

Ebben a howto posztban leirt muveletsort senki ne utanozza le. Az eredmeny koztudottan on- es kozveszelyes, a rendor az ut szelen fobelo erte. Mindennemu hasonlosag valos vagy velt autokkal es gazdaja balfaszkodaival es az egyes szam elso szemelyben leirt tortenet csakis a veletlen muve lehet.

Penteken Pecsre kellene gurulnom, ezert a tengelycsere oromei utan, tegnap vegre a hatso futomu kipogizasaval keltettem undort, lenezest, ezhulyepillantasokat Erik fia melygarazsanak eldugottabb felen. Jo kis munkahely ez amugy, rajottem, minekutana valami majom tegnapelott fel akarta torni a rapidot. Amihez ugyan lama volt, de az ablakemelo szerkezetemet majdnem sikerult elkurnia.

Miutan hatra perhetven gumik kerultek, az elso perhatvanasok erosen zuhanobombazo alkatot kolcsonoztek az autonak, surgetove valt a problema, hogy elore is felkeruljenek a teli alufelnik. Mar csak azert is, mert irtozatosan lusta vagyok fenyszorot allitani - es miota kocsanyon log a balelso lampam ez fokozottan nehezitett muvelet.

Ugy neztem idoben vagyok a teligumizassal, most hogy itt a nyar, de jobb keson, mint kerek nelkul. Elso lepeskent szakszeruen leesztergaltam megfelelo mereture a 10.9 kemenysegu acel tocsavarokat. (Avagy fogtam a flexet es tiz perc alatt ketteszeltem oket a garazsban. A szokasos gonosz maminezes lett a jutalmam. Persze csak a felso ablakbol, lent nem mernek pofazni.)

Ma este pedig minden keszen allt ahhoz, hogy kiikszeljem februarban is a havi egy kerekagylevetelt. Sok elonye van, hiszen a folyamatos zsircserenek koszonhetoen minden olyan konnyen szetjon, mintha uj lenne. Jojjon hat a recept.

Levettem a kereket es lecsavaroztam a feknyerget a tartokonzoljarol, amit odapozicionaltam a potkerektarto bolcso erre a celra meretezett sarkaba. Az MP szabvany szerint kisulyozott kalapaccsal lekocogtattam a kerekagy kozepen levo zsirvedo kupakot, majd a sasszeg es a koronasanya eltavolitasa utan lerantottam a kerekagyat fektarcsastol.

Az MP666os szerszam maga az elso lepesben felretett kerek, mely arra van meretezve, hogy a kerekagyat belehelyezve a tocsavaroknal, megtamassza a cajgot, ezaltal biztositva lehetoseget a kerekagy es a fektarcsa szetvalasztasara.

A kerekagybol csavarkiutes lepesenel vigyaztam a a tocsavarokra, hatha meg szukseg lesz rajuk mondjuk lamantintrofeat (copyright mejbi) a falra csavarozni. A surun megjaratott tocsavarok nem akadekoskodtak, 4 kalapacsutes, 4 csavar. Ne pazaroljuk az eroforrasokat. Kalapacsutoizom.

Ket tocsavar behelyezesevel ujfent megtamasztottam a kerekagyat a tarcsa visszaszerelesehez, majd felhelyeztem a tarcsas agyat a tengelycsonkra, es lehuztam a koronas anyaval.

A feknyereg visszaszerelese utan a tocsavarral azonos minosegu anyagbol keszult kupos kerekanyakkal szereltem fel a teligumis kerekeket, a meret elol 5.5, hatul 6 coll lett. Hogy Mejbi oruljon, most mar eppen csak hogy nem log ki elol a kerek, nulla pogival, nem ertem, neki hogy allt jol ez masfel centi szelesites utan.

Es a vegeredmeny.

2010. február 14., vasárnap

Fonok tuzel..

Avagy vezer lo.

A Motor ola a motorter.

A hadmuvelet legelejerol sajnos nincs kepes beszamolom, de talan ezt nem is fogja olyan veszesen sajnalni senki, aki ideteved arra a bizonyos egypercharommasodpercre - legalabbis az analitix szerint. Mire vegigmennenk az idegbeteg kapkodassal es takolassal atalakitott tizensok motoron, melyek skodaimban megfordultak mindezidaig, a legelvetemultebb kontar motorganyolo is veresre kaparna a monitort. Szukitsuk hat a kort egy motorra, ami jelenleg napi hasznalatban probalok nem csapagyasra hajtani.

Szuletett Favorit 136, de igen hamar atalakult -az akkor meg RvT tulajdonaban levo- Hzx, ertelemszeruen kevesbe obszcen jelentessel ertendo, seggebe dugasa erdekeben. Kapott megfelelo rapid szivo- es kipufogocsonkot, es egy hatvanas Jano-szeru kipufogorendszert. Errol sajnos nincsen kepem, pedig megerne egy illusztraciot. Korulbelul ugy nezett ki, mint egy belproblemakkal kuszkodo anakonda, aminek a pont a cel elott okozott szorulast a reggelire elfogyasztott mocsari oposszum.

Uj csapagyakat kapott es elvittek gepmuhelybe fotengelyt centirozni. A szaki kettot sikolt ott - miutan berantotta a kezet a sikkoszoru - a hengerfejbol. Az eredmeny? Egy oblos hangu, nagy fogyasztasu, erotlen, csorgos motor. (A hangja miatt teletapetaztak hangszigetelonek hitt rakkelto anyagokkal az utaster tuzfal feloli reszet, amiket kesobb nagy ivben hajitottam ki belole a szakadt hatso ulesekkel egyutt, de ez mar egy masik tortenet.)

Miutan megvettem Hozet, az elso amit levettem a motorrol, a kipufogo volt. Azota Bence epitett belole dupladobos pufogorendszert, termeszetesen alattomosan, pontrol pontra masolva a Tomket altal levedett szabadalmat, amit azota mar mindenki masol, mint minden mas talalmanyat. Emiatt abba is hagyta a skodazast. Bencet azota is gyuloli minden valamirevalo skodas.

A negyleomlo es bovitett rapid csonk felhelyezese utan semmi valtozas nem tortent a teljesitmenyben, viszont legalabb fellelegezhetett a szerencsetlen joszag - aminek a tobbesszama a javak, de most kivetelesen csak egy motorrol van szo. Ekkortajt kezdtem szlalomozni vele, igy Toga ujnak kikialtott Weber porlasztojat kendacsoltam a rapid csonk tetejere, amihez az elejen Junkival meg erdekes probalkozasokkal oldottuk meg a legszuro problemat.
Igen az jol lathatoan egy nagy hatasfoku szuro - Junki T-Shirt Sport Filters Co. Annyira jol szurte a port, hogy a levegot sem engedte at, igy a rajtjel surgetese okan felhagytunk az igeretes kiserletezessel. Nem is ment rosszul az auto, de jol sem.

Nosza csapjunk a loerok koze. Hengerfejet nincs kedvunk cserelni, mert az bizony melytorkos szopas, rakjunk hat bele egy szolid tengelyt. Ha jol remlik, Kika keresre, mondhatni szokas szerint (az ex-egynegy MPI tengelyehez hasonloan) fapofaval elohuzott egy felicia 136B vezermutengelyt a mellenye alol, igy hamar nekiestunk Bencevel. Kicsit nagyon nagyon logott a lanc, de nem torodtunk vele, jo lesz az meg, versenyautoban nem zavar a hangja. Az hogy az alapelogyujtasom stabil 10 fok pluszminusz 20 fok, nem igazan mozgatta a fantaziamat - akkor.

A motor teljesitmenyen lenyegeben nem sokat dobott, koncepcionalis tuninghibak voltak itt. A hengerfej meg mindig szeria volt, a gyujtas osszevissza ugralt. Hirtelen otlettol vezerelve a rapid seggebol kioperaltuk a motorjat es behajitottuk Hozeba. Az ominozus rolaszolapost motor pedig hatarozatlan idore a sarokba kerult a garazsban.

Itt eltelt eleg sok ido, mire nyomdafesteket nem turo meretu lustasagomat legyozte a rapid muszakiztatasa iranti vagy. A rapidnak mennie kell, es mivel mindenfele gonosz rezges- es hangcsillapitasi kiserletekkel nehezitettem a sulyat a kritikus tiz mazsa kozelebe; sot, tolem egeszen szokatlan modon karpitok es ulesek is kerultek bele, muszaj lovakat preselni a seggebe - gondoltam egybol, hogy extrem porno lesz.

Rapakoltam hat a Molnar Motorsportos, haha, hengerfejemet a Toygli szelepekkel es Bomos rugokkal, egy millimeteres sik minusszal, erre pedig a regi Toga fele "negyleomlo" (?) es a Gyula fele visszahajlo csonkok kerultek a vegukre takolt dellorto sorral. A vezermutengely maradt a felicia.

Mialatt Ricsi a garazs folotti Ma a kobon fia fenyegeteseivel nezett szembe, en ujjongtam csendben, hogy szep nyomatekosan kiallt a feljaron elso inditas utan, muszaki elott 11 oraval, nyarigumikon, hoban. De nem ment igazan jol.

Miutan igy kozlekedtem vele egy honapig, ramjott a rejtett takolhatnek, hogy nem is fogyaszt jol es nem is megy. Ricsi beszelt meg a muszaki elott nekem a gyari cseh "sarga" varazstengelyrol, amit Budaorson lehetett venni, es Cxp-nek lehet van meg elado. Jaki megmerte valakiet anno, 280 koruli, Bano Zoli krateresre dicserte; nekem se kellett mas, vettem egy ilyen tengelyt kemeny kilenc ezresert ujonnan. Okosabb is lehettem volna, foleg amikor Ricsi megemlitette, hogy "Skodadoki" rakja ezeket a tengelyeket a tuning motorjaiba.

Mivel a szobeszednek nehezen hittem akkoriban, azota meg meg inkabb, elhataroztam, hogy meg kellene merni, valojaban milyen karakterisztikaja van. Amikor Lajka letevedt a pincegarazsba egyik este, szo-szot kovetett es mint ilyenkor Lajka tarsasagaban szokas, tervet szottunk. Megvasaroltam a szukseges eszkozok rameso reszet, Lajka leporolta a raeso reszt, es egy vasarnap esti Pecsrol felutazas megallojakent Lajkaek uj garazsaban kotottem ki valahol a vilag vegen.

Jelen volt Lajka apu, Lajka, Ricsi es jomagam. Elkezdtuk hat megkonstrualni a Szent Mero Szerkezetet (tovabbiakban SMS). Hengerfej miatt vett favorit blokk mindennapos azon a kornyeken a kerti gaz es sar alatt, elo is astunk egyet. Szerencsere doglott patkany nem volt benne, hamar darabokban hevert, illetve allt felbakolva. A motortarto bakokat uberkemenyre tuningoltuk - ket tegla szemelyeben - majd beraktuk a merendo tengelyek kozul az elsot.
Kerult ra vezermulanc, es a lendkerek moge felerositettuk a forgatoszemelyzetet.
A vezermufedel felhelyezese utan Lajka Loctite pasztaval rogzitette a papirbolti szazhetven forintos muszerpontossagu szogmerot az ekszijtarcsa ekjehez igazitva.
Meroorakent egy lokorud, egy subler, egy alkoholosfilc es az egyre romlo ket szemem szolgalt. Mint a kesobbi ujrameresek mutattak, nagyon jo hatasfokkal dolgozott a merorobot agyam.
Emitt lathato alul az SMS munka kozben. Lajka precizios szogleolvaso kepessege nagyon hasznosnak bizonyult a muvelet soran.

Az eredmenyek az alabbi tablazatban lathatoak. A felso negy vezermutengelyt mertuk meg, az otodiket Jaki merte, a tobbit netrol masoltam.


Mint fent lathato, az en tengelyem valami agyament 260/230-as fokolasu furcsasag. Itt mar kezdtem szivni a fogam, de nem is igazan hittem az SMS eredmenyeinek, no meg ha megvettem, akkor ne hiaba legyen. Hulye mentalitas, de ki kellett probalnom.
Masfel hettel a Kalandtura elott Bencevel levonultunk a Campona szokasos sarkaba, ahol egy este alatt sikerult abszolvalnunk a tengelycseret azzal egyutt, hogy a vezermulanc ket oldalat osszecsipve az szinte osszeert, igy immaron mi is szuksegesnek ereztuk a cserejet. Persze mindezt este tizkor, de a Pink autosbolt es a Lajka Assistance Service mindig keznel van - persze csak Skodaknak, Toyotasok kimeljenek jelszoval.

Indulas utan furcsa viselkedese lett az autonak, nyomatekbol szepen megindult, aztan valahol negyezres - nem hazudok 4000- fordulat kornyeken elfogyott minden ulesbe nyomas, szinte csak a hangja nott. Miutan volt annyi eszem, hogy tura elotti hetvegen szetzuztam a rapid hatso futomuvet egy padkanak csuszva, nem volt mar lehetoseg korrigalni.

A nemtatra de kalandos turarol lesz majd egy masik post, egyelore legyen eleg annyi, hogy Mejbit cipelve kanyaronkent elhangzott a kovetkezo mondatpar:
- Nyomjadnyomjad, tartsd kint gazzal!
- Ez a padlo baszod, kettes padlo es lassulunk.
Eljen a lenduletautozas.

Osztottam-szoroztam az ezt koveto ket hetben, majd Junki hasonloan keveset futott Gaal SP3 tengelyet ertekegyeztetessel elbarteroltam a "sarga" gyari tengelyre. Errol a tengelyrol sok mindent nem tudtam, ahany embert kerdezek a fokolasarol, annyi kulonbozo infot hallok. 270, 280, 280/270, 290, 300/280, 300/300. Majd egyszer talan betoljuk az SMS-be es kiderul.

Tegnap ejszaka Bencevel sokadszor kisegitve lezuztunk a Campona melygarazsba - Daninak kulon kiemelve a hatos sor vege jelzes, hogy odatalaljon. Igy szoktunk itt allni.
Meg bontani is. Most eppen a rapidot. Amig Bence megalatetezte a valtotarto bakomat, ami durvabban megereszkedett, mint Ricsi kedvenc exmilfjeinek csocse, en lebontottam a hatfalat, a generatort es az egyeb folosleges alkatreszeket.
Rend a lelke mindennek. Kiveve a rapidnak, mert neki a gyujtas a lelke. Neha eladja a lelket, aztan veszek neki masikat.
Es a szelepemelo rudakat a szelepek lenyomasaval is ki lehet venni. Igy nem torok bele semmi csavart a hengerfejbe, juppi.
Az olajcserenek is ideje volt, nem adjuk alabb. A hatterben megfigyelheto, hogy a ronda sarga tengu meg itt is probal figyelmet felkelteni, de mar jo melyre elcsomagoltam Junkinak egy dupla szatyorba, ne is lassam.

Indulaskor elbalfaszkodtam a gyujtasi sorrendet, majd kigyulladt a karbim; mint egy kinai lampion, szepen vilagitott belulrol a legszurobetet, de elfujtam, vegul lett alapjarat.

Hazafele vegre akart forogni. Ket dolgot vettem eszre. A torokhangot es hogy mindenhol ket sebessegi fokozattal kisebbel kozlekedek. Az mar fel se tunt, hogy hasznalhatoan megy. De a torokhang... Ah, sose volt meg ilyen jo.